luni , 25 septembrie 2017

Social media & the business

Tocmai ce-am terminat de citit un studiu făcut de Harvard Business Review despre social media şi impactul lor în lumea afacerilor. Am fost surprinsă să aflu că 75% dintre respondenţi, deşi foloseau acest mediu, recunoşteau că nu ştiu să-l gestioneze astfel încât să genereze venit sau recunoaştere. Oricum, nu sistematic.

Cifrele acestui studiu m-au uimit tocmai pentru că foarte multă promovare s-a mutat în online cu tot ceea ce presupune asta (campanii, teasers etc.). Pe de-o parte, m-am bucurat să aflu că există o masă consistentă care se bazează pe social media pentru marketing şi interacţiunea cu clienţii, dar am fost şi uimită: ştiu că există persoane dedicate (atât în companii de comunicare, PR etc., cât şi în organizaţii din alte industrii) care îşi petrec timpul analizând mediul online, consumatorii şi tendinţele de consum. În acest context, mă întreb şi vă întreb: „Oare ce nu am înţeles sau nu am deprins în toţi aceşti ani despre acest element nou, gratuit, în stare să ne ajute la îmbunătăţirea imaginii şi, de ce nu, a rezultatelor?”

Nu sunt un expert în social media, dar folosesc LinkedIn, Facebook, am blog şi încerc să descopăr şi să fiu prezentă acolo unde-mi sunt prietenii şi clienţii.

Zona de selecţie şi recrutare

Impactul pe care social media îl au în lumea afacerilor începe chiar de la procesul de recrutare şi selecţie. Din ce în ce mai multe companii verifică şi profilurile sociale înainte de a lua decizia să angajeze sau să promoveze. De ce? Pentru că este un mediu uşor adaptabil, prietenos, în care mulţi se simt bine şi unde îşi expun aspecte personale care pot da indicii despre personalitatea şi preferinţele lor. Deci, social media pot ajuta, dar şi dăuna vieţii profesionale.

Unii clienţi mi-au povestit că, înainte de primul interviu, au verificat profilurile de pe Facebook şi LinkedIn ale candidaţilor şi au avut surprize cu unii dintre ei, care scriseseră lucruri negative pe diverse reţele sociale despre fostul angajator (crezând că sunt la adăpostul intimităţii profilului lor).

Pe de altă parte, şi candidatul are avantaje când urmează să se prezinte la un interviu: se poate pune în temă cu reţelele sociale unde este prezent angajatorul. Există clienţi care se lasă foarte plăcut surprinşi când un candidat pentru o poziţie în marketing, de exemplu, vine pregătit cu o listă de propuneri de îmbunătăţire a paginii lor de Facebook sau cu sugestii pentru campaniile interactive care ar genera mai mulţi followers. Probabil că nu ar fi avut ocazia aceasta dacă nu exista social media, iar promovarea se făcea doar în offline.

Văd însă şi abuzuri în folosirea mediului respectiv. Cel puțin în ultimii ani, s-a accentuat tendinţa de a apela la social media pentru a face comentarii negative la adresa diverselor companii, cu scopul de a le strica imaginea şi de a face publice experienţele negative. Ştiu că fiecare dintre noi poate avea şi experiente negative în calitate de consumator/client, însă a generaliza şi a eticheta anumite companii mi se pare nedrept. Social media reprezintă o zonă unde se pot face abuzuri foarte uşor, iar efectele pot fi destul de semnificative.

De aceea, cred că organizaţiile trebuie să ştie să folosească aceste canale tocmai pentru a preîntâmpina sau minimiza experienţele de acest gen. Vă reamintesc o campanie a companiei „Gap” în America: a început în offline, cu reclame la metrou despre diversitatea culturală, iar apoi a creat mari valuri în online, şi pozitive, şi negative. Interesantă de observat este promptitudinea cu care compania a răspuns abuzului pe reţelele sociale, precum şi maniera în care a făcut-o: a întărit mesajul şi a atras nume cu credibilitate care să-l susţină.

De obicei, cei mai vocali pe reţelele sociale, atât pozitiv, cât şi negativ, sunt cei din publicitate şi marketing, pentru că ştiu impactul acţiunilor lor sau încă testează magnitudinea acestora. Tocmai din aceste motive, cred că acele organizaţii care vor să existe şi pe reţelele sociale trebuie să-şi asume nişte acţiuni şi să-şi angajeze specialişti care să gestioneze aceste aspecte.

Dar cred că cel mai mare efect al social media este în zona de ­branding, ­marketing şi în cel de dezvoltare. Le voi lua pe rând, expunându-vă câteva perspective extrase fie din experienţa mea, fie din ceea ce am auzit de la clienţii cu care lucrez.

Noi afaceri

Din ce în ce mai multe startup-uri se promovează exclusiv pe reţelele sociale şi cresc folosindu-se de acestea, pentru că sunt eficiente din punctul de vedere al costurilor şi au o penetrare foarte mare. De asemenea, publicul-ţintă este deschis la tot ce e viral şi reacţionează mai repede.

Informare şi dezvoltare

Din punctul meu de vedere, poate cel mai important rol îl joacă reţelele sociale în zona de informare şi dezvoltare, zonă care poate afecta în mod real cultura organizaţională. Multe publicaţii de afaceri, deşi au propriul site sau blog, îşi construiesc imaginea şi dau conţinut consumatorilor şi pe reţele sociale. Probabil că aţi citit mai multe articole de pe facebook-ul Harvard ­Business Review decât de pe blogul sau site-ul lor. Este o tendinţă naturală şi în creştere, care mă aştept să acapareze publicul tânăr.

De asemenea, pe reţelele sociale există comunităţi în care un grup anume împărtăşește experienţe de învăţare cu o arie mai largă de interes. Acest lucru a devenit tot mai atractiv şi pentru universităţi, care se folosesc de rapiditatea şi uşurinţa cu care pot dezvălui informaţii pentru a atrage un nou public şi pentru a consolida procesul de învăţare.

Tendinţa se mută şi în zona de afaceri, unde unele companii încearcă să schimbe intranetul cu comunităţi sociale, pentru a recunoaşte şi a se folosi de caracterul lor informal. Sunt companii care au deplasat un procent important din activitatea de învăţare şi dezvoltare pe aceste reţele, în încercarea de a valorifica timpul pe care unii angajaţii îl petrec oricum astfel pentru propria dezvoltare.

Bineînţeles că există nişte riscuri de abuz, dar cred că acestea pot fi gestionate atunci când le oferi oamenilor posibilitatea de a se folosi de reţelele informale în mod formalizat.

Vă spuneam la început că respondenţilor la acel studiu făcut de Harvard ­Business Review le era încă greu să realizeze cum pot folosi social media pentru a le aduce venit sau recunoaştere. Cu toate acestea, cred că suntem pe o traiectorie ascendentă: din ce în ce mai multe companii vor reconsidera acest mediu şi îşi vor face simţită prezenţa, iar cele active deja vor găsi noi modalităţi de a utiliza acest mediu în beneficiul lor şi al potenţialilor clienţi de social media.

Sursa: managerexpress.ro

Comentarii la acest articol:

About Laurentiu Barbu

Laurentiu Barbu
CEO & Founder at Internet Advertising srl
X