Connect with us

Social Media

Cum să creezi o strategie perfectă de social media

Published

on

De ce să facem o strategie de social media? Pentru că planul bate bâjbâiala și munca făcută pe genunchi. Așadar, trecem în revistă toți pașii pe care trebuie să-i iei în considerare în social media, de la cercetare, la evaluare, pentru ca totul să aibă în final rezultatele așteptate.

Întreg procesul de social media poate părea extrem de încâlcit, însă acest articol vine în ajutorul celor care își doresc să fie prezenți online, și în același timp, vor să facă acest lucru bine și cu rezultate demne de cele ale unui profesionist. Pentru asta, am creat un „ghid” format din 7 pași pe care trebuie să-i parcurgă oricine pentru a face social media la un nivel profesionist. Cu alte cuvinte, ce să luăm în considerare pentru o strategie serioasă de social media:

1. Cercetarea

Primul pas pe care l-ar face un social media manager când ar prelua un cont, ar fi să facă un research amănunțit. A competiției, a industriei în sine, a brandurilor relevante, a temelor care sunt căutate pe internet, și practic, a tot ce i-ar putea folosi pe viitor ca material de inspirație sau ghidare în comunicarea pe social media.

E ceea ce am numi „fură de la cei mai buni”, adică o învățare bazată pe urmărirea celor care fac lucrurile bine. Nu, nu este altă cale de a începe să facem social media, căci odată ce postăm pe orice canal, se presupune că știm ce vrem să transmitem, cui vrem să transmitem și în ce fel. Iar procesul de research e obligatoriu.


2. Obiectivele

Avem Facebook, avem Instagram și poate chiar LinkedIn, însă întrebarea e ce facem cu ele? Ce rezultate vrem să aducă și care e obiectivul principal al comunicării noastre pe toate aceste canale? În mod obișnuit, vom avea între unul și trei obiective mari de marketing, branding sau vânzări, precum:

  • Creșterea notorietății pentru brand
  • Atragerea unor noi oameni în echipa existentă
  • Atragerea de lead-uri
  • Atragerea traficului pe website
  • Îmbunătățirea client service-ului
  • Sedimentarea identității de brand și poziționarea pe piață
  • Targetarea unui public specific

Sigur, obiectivele de mai sus nu le alegem la întâmplare, ci ele derivă oarecum natural din strategia mare de business. Spre exemplu, avem o afacere care vrea să se extindă în alte 5 zone geografice. În cazul ăsta, unul dintre obiectivele de social media este să crească notorietatea brandului în noile zone.

Însă, foarte important, pentru a fi măsurabile, obiectivele au nevoie de câteva lucruri concrete. În termeni de marketing, se numesc KPIs (Key Performance Indicators), adică indicatori de performanță. Spre exemplu, dacă obiectivul nostru este să creștem notorietatea brandului, unul dintre obiectivele de social media ar putea fi numărul de oameni care au dat like paginii sau numărul de oameni care au văzut postările brandului.

Odată ce setăm obiectivele și KPIs, avem ce englezii ar numi laser focus, adică știm precis ce trebuie să facem și ce să luăm în considerare pentru rezultatele dorite.

3. Audiența, stilul și tonul vocii

Pentru a ne da seama cui comunicăm, primul lucru este să începem cu crearea unei persona sau a publicului țintă – cine este de fapt (date demgrafice, vârstă, interese, obiceiuri pe care le are etc.).

Stilul și tonul vocii pot fi definite într-un document separat, care să ajute practic întreaga comunicare de brand. Ce trebuie să luăm în considerare când creăm stilul și tonul vocii:

  • Valorile de brand, de unde vom defini stilul și tonul vocii
  • Indicații despre stil (ex. evităm abrevierile, folosim fraze scurte ș.a.m.d.)
  • Personalitatea de brand ( ex. cum ar fi brandul dacă ar fi o persoană? – jucăușă, serioasă, plină de energie?)
  • Tonul vocii (derivat din personalitate – ex. ton prietenos, cald, sfătuitor, autoritar, ferm etc.)

4. Canale, frecvență, responsabili

De aici începe partea interesantă. Dacă nu sunt definite canalele de comunicare până în acest moment, este cazul să facem acest lucru. Deși nu există o regulă bătută în cuie pentru alegerea lor, sunt totuși diferențe între canalele care ne pot ajuta pentru segmentul B2B (ex. LinkedIn) sau cele care funcționează pentru segmentul B2C (ex. Instagram sau Facebook).

Și cea mai ușoară întrebare în acest sens e – pe ce canale își petrece publicul țintă majoritatea timpului? Gândindu-ne la asta, realizăm și a doua mare regulă a social media marketerilor – că nu e nevoie să creăm profile pe 7 canale dacă știm că nu ne ajută și că, cel mai probabil, ne ia enorm de mult timp să le gestionăm. Chiar și 3 canale bine folosite sunt ok decât mai multe și fără activitate.

Următorul pas e să definim cât de des vom posta pe fiecare și cine se va ocupa de acest lucru.

5. Tipuri de postări, „așa da-uri” și „așa nu-uri”

Încă de la început, e necesar să stabilim ce vom posta, ce nu vom posta și cât de des. Lucrul acesta ne ajută ca pe termen lung să nu avem blocajul acela în care ne gândim oare ce să mai punem azi pe Facebook sau pe Instagram. Când lucrurile sunt clare și stabilite, ele devin o rutină, iar cu social media e la fel ca și cu orice altă activitate – trebuie făcută constant pentru a da rezultatele pe care le dorim.

6. Calendar editorial

Pentru buna organizare, fluidizare a activităților și un big-picture, e nevoie să existe un plan. Așadar, abia spre final putem vorbi despre un calendar editorial unde vor fi trecute postările săptămânale, lunare etc. – el poate fi foarte ușor creat într-un tabel sau în mai-noul Airtable. Ca structură, calendarul poate conține data postării, detalii despre postare, resurse și atașamente, informații despre ce s-a postat și ce nu etc.

Un lucru bun este că odată cu aplicații precum Buffer sau Hootsuite, e mult mai simplu și eficient să gestionezi oricâte conturi de social media există.

7. Evaluare

Ultimul pas din tot acest proces e să evaluăm munca pe care am depus-o în social media. Desigur că putem avea evaluări săptămânale, lunare, semestriale – în funcție de ce ne-am planificat ca obiective. Cum fiecare canal de social media include analytics, iar pe lângă aceasta mai avem și aplicații cum este Fanpage Karma, putem spune că munca de evaluare ne e cu mult ușurată.

___

Ei bine, mulți dintre cei care folosesc social media după ureche, se trezesc la finalul zilei că așteptările inițiale și rezultatele nu se potrivesc – și atunci auzim mult prea des folosita sintagmă „social media nu dă rezultate, nu ne ajută”. Însă cei care își iau timp și energie pentru a se educa si pentru a înțelege că o strategie de social media e necesară în creștea afacerii, vor afla că aceasta dă întotdeauna roade, este eficientă, și că în acest fel, evităm irosirea resurselor fără vreo minimă garanție a rezultatelor asteptate.

sursa brandingmagazine.ro

""
1
Dacă ai o afacere și vrei să afli mai multe despre serviciile de promovare prin Social Media lasă-ne numărul tău de telefon și te vom contacta imediat:
Număr de telefonyour full name
Previous
Next

Comentarii la acest articol:

CEO & Founder at Internet Advertising srl

Continue Reading

Trending