luni , 25 septembrie 2017

Concediat din cauza unei postări pe Instagram sau Cât de personală (mai) este viața personală a unui angajat?

Lacoste și-a concediat un angajat, pentru că a postat o poză pe Instagram. Cât de greșită este această mișcare?

O să vă spun o știre ”bombă”: angajații au conturi pe platformele de social media și chiar le folosesc, și chiar pun poze și își spun părerea, și au voie să facă asta, chiar dacă postările lor includ și compania în care lucrează. Acum, dacă părerea lor aduce un deserviciu companiei, sunt de acord ca aceasta să ia măsuri, în sensul în care ar trebui să analizeze de ce angajatul respectiv are o părere negativă și cum se poate remedia problema. Este însă o greșeală extrem de mare să concediezi un angajat, doar pentru că își permite să spună ceva negativ despre tine pe conturile lui personale de social media. Și mai mult ca sigur este și ilegal să faci asta, deși știm cu toții că motivul unei astfel de decizii poate fi mascat prin tot felul de tertipuri legale.

Revenind la compania Lacoste, povestea este așa: un vânzător dintr-un magazin din New York a postat o poză cu cecul lui de salariu pe contul privat de Instagram. După trei luni de job, Wade Groom, în vârstă de 31 de ani, un ”top sales associate” la Lacoste, a fost dat afară când departamentul de resurse umane al companiei a aflat de existența acestei postări.

”A fost mai mult o relatare artistică și personală, în sensul că muncesc de rup, iar banii nu îmi ajung decât pentru a-mi plăti garsoniera mea de ra..t din lumea a treia”, spune Groom, care a fost concediat la două săptămâni de la postarea respectivă. Comentariul întreg al lui Groom, care a însoțit poza de pe Instagram, a fost acesta:

”Cecul de salariu. Încă absurd pentru mine. Încă de când eram copil mă gândeam că e total nebunesc că noi trebuie să muncim toată viața noastră. Încă simt asta. Mai ales când e suficient doar pentru a trăi într-un apartament de ra…t din lumea a treia. Ceea ce în New York, din anumite motive, e ok. Am terminat cu asta.”

Groom locuiește într-o garsonieră din Greenpoint, Brooklin. Are gemeni, în vârstă de 4 ani, și împarte custodia copiilor cu fosta sa soție. Înainte de a fi concediat, Groom primea 15 dolari pe oră și un comision de 3% din vânzările magazinului în care lucra.

În luna iunie, Groom a făcut 130.449 de dolari pentru companie – mai mult cu 90% față de targetul lui pentru acea lună. În cea mai bună săptămână a lui, el a vândut marfă de 39.315 dolari, potrivit documentelor interne puse la dispoziție de Groom publicației Metro. Motivul pentru care Groom a fost dat afară a fost ”încălcarea contractului de confidențialitate”, dupăcum  i-a spus lui Groom managerul de HR al Lacoste. Groom s-a apărat, spunându-le șefilor că nimeni nu poate citi nimic din documentul pozat. Mai mult, după ce a fost concediat, Groom s-a dus acasă și l-a sunat pe managerul de HR și l-a rugat să citească ce scrie în documentul respectiv, uitându-se pe poză. ”Țineam cecul în mână, iar el nu a putut să îmi spună ce scrie acolo”, a spus acesta. ”Am fost lăsat cu doi copii, m-au lăsat într-o situație foarte rea pentru ceva ce nu a produs niciun rău”, mai spune Groom.

Într-un articol apărut în Daily Mail, Groom spune că era fericit cu jobul lui și că postul nu era despre nemulțumirea față de companie sau de salariu, ci față de viața extrem de scumpă din New York, explicând că el nu și-a arătat decât frustrarea pe care o are în legătură cu faptul că deși muncește extrem de mult, nu are cum să le ofere copiilor lui o viață fără griji.
Jon Hyman, avocat specializat în codul muncii, spune, petru Inc.com, că decizia celor de la Lacoste contravine legii. Și explică: angajații au dreptul, potrivit legii americane, să discute între ei despre cât câștigă. Este o violare a legii muncii să ai o clauză care interzice discuțiile despre salariu sau să concediezi o persoană pentru că a participat la astfel de discuții. Dacă domnul Groom este urmărit pe Instagram de orice alt angajat al companiei, și probabil că este, din moment ce poza de pe contul său privat a ajuns în mâinile managementului companiei, atunci compania s-ar putea să aibă o problemă legală foarte gravă.

Deci problema companiei Lacoste nu este numai cu presa, cu opinia publică, ci s-ar putea să vorbim și despre o problemă legală. De ce? Pentru că managerii companiei au vrut cu disperare să controleze ce a spus cineva pe contul său privat de Instagram. Ok, Groom a făcut un comentariu negativ despre salariul lui, care nu este foarte mare. Însă cred că toată lumea știe că un vânzător dintr-un magazin Lacoste sau orice alt fel de magazin nu va face niciodată sute de mii de dolari pe an. Deci, secretul pe care doreați cu atâta disperare să îl țineți ascuns îl cunoștea oricum toată lumea.

Mai mult, imaginea negativă a Lacoste din presă nu a fost făcută de Wade Groom, ci chiar de Lacoste, pentru că dacă Groom nu ar fi fost concediat pentru că și-a pus o poză cu cecul de salariu pe contul său privat de Instagram, nimeni nu ar fi știut de asta și nimeni nu ar fi discutat de Lacoste în termeni negativi. Însă, acest caz arată că firmele cred că este în regulă să controlezi angajații chiar și pe conturile lor de social media. Dar nu se poate. Nu este corect. Nu poți să concediezi pe cineva că a postat o poză cu cecul de salariu, concediază-l pentru neproductivitate sau pentru fraudă, dar nu pentru asta. Dacă nu poți accepta faptul că și angajații tăi pot spune lucruri negative despre companie, atunci nu mai căuta. Sau, cum spuneam mai devreme, încearcă să remediezi problema într-un mod constructiv și gândește-te că așa cum angajatul tău poate avea un feedback negativ despre tine, așa pot avea și clienții. Feedback-ul angajaților este la fel de important ca cel al clienților – și unora, și altora trebuie să știi cum să le răspunzi, astfel încât internetul să nu te îngroape.

Comentarii la acest articol:

Review Overview

Evaluare

Cum evaluați acest articol?

User Rating: Be the first one !

About Laurentiu Barbu

Laurentiu Barbu
CEO & Founder at Internet Advertising srl

Lasă un răspuns

X